5 tips – Så anpassar du en organisation till det digitala medielandskapet

I allt fler branscher blir det tydligt att digitaliseringen förändrar hur man ser på både produkten och varumärket. Über, AirBnb och Spotify är några av de vanligaste exemplena på företag som förändrat sin bransch – alla baserade på digitala lösningar. Nu pratas det allt mer om att omorganisera och kompetensutveckla kommunikationsavdelningar för att kunna möta det digitala medielandskapet på bästa sätt. Vi ger dig 5 tips på vägen:

1. Podcast: Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning

Studion besöks av Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör för Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess. Hur organiserar man om en hel kommunikationsavdelning för att möta det nya medielandskapet? Jenny berättar hur Bonnierförlagen går tillväga för att riva gamla silos och göra plats för en ny integrerad kommunikationsavdelning rustad för de utmaningar den digitala utvecklingen innebär. Lyssna på avsnittet till vänster.

2. Event: Mediedagen i Uppsala

mediedagen-uppsala

Den 28 april är det dags för Mediedagen i Uppsala. Fokus för dagen är den nya tidens kommunikation och vänder sig till alla som vill lära sig mer om hur man marknadsför sig i den nya tidens allt mer digitala landskap. Den digitala transformationen skapar just nu helt nya förutsättningar för vår kommunikation – inom marknadsföringen, organisationen och i ledarskapet. Den driver oss att omdefiniera vår kommunikation. Läs mer här

3. Case: Son Doong – a 360 adventure

sondoong

Med en total räckvidd på +230 000 000 har Dells varumärke stärkt och samtidigt skapat en digital kopia av världens största grotta och dess unika natur. De har skapat ett relevant och kreativt content som blivit viralt i sociala medier, digitala nyhetsmedier och traditionella printmedier – plus Dells egna B2B-led med partners och återförsäljare. Projektet kommer att leva över lång tid på flera marknader och har blivit en plattform för storytelling som kopplar ihop Dells produkter med deras ambitiösa hållbarhetsarbete. Se filmen här

4. Podcast: Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen

Lyssna på Frida Boisen, krönikör på Expressen och digital chef på Bonnier Tidskrifter. Frida utgår från sin nyutgivna bok “Digital succé – Så lyckas du med sociala medier” och ger konkreta tips hur du får saker att flyga. Vad får hjärtat att banka extra hårt online? Utgå från ditt eget hjärta och berör genom känslor, tipsar Frida. Då får du mottagaren att stanna upp. Mer om detta och de virala känslorna talas det om i detta avsnittet av Passion för kommunikation! Lyssna på avsnittet till vänster.

5. Blogg: Scania och den moderna kommunikationsavdelningen

Staffan

Innan Scania började arbeta med redaktionell kommunikation var deras kommunikationsfunktion uppdelad i olika avdelningar, var och en med sina arbetsuppgifter. Det fungerade inte i längden. Idag förespråkar Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, att organisera efter innehåll och inte efter kanal, att ha storyn klar och sedan välja var och hur den ska spridas. Läs blogginlägget här.

Gillade du detta inlägg? Missa då inte inlägget där vi rankar omtalade kommunikationspoddar!

Anna Helin

Om Anna Helin

Anna arbetar som Marketing Manager på Cision Skandinavien. På Mötesplats Cision bidrar hon med design/UX, teknisk vidareutveckling samt ett och annat blogginlägg.