Tre tips för att kommunicera till unga – som du inte hört förut

nyheter24 bild1

Inget verkar göra marknadsförare mer nervösa än att försöka nå millennials och senare generationer. Mer eller mindre varje dag läser man nya artiklar om hur annorlunda unga använder media, och hur svåra de är att nå.

Men smart kommunikation bygger förstås inte bara på att kunna kanaler och mediebeteende. Smart kommunikation handlar egentligen om en enda sak: relevans. Och relevant är du bara när du förstår människor.

Därför gör vi på Nyheter24-Gruppen, tillsammans med Rasmussen Analys, varje år en stor undersökning om vad 16–29-åringarna tycker, drömmer om och brinner för – Ungdomsfokus. I år har vi bland annat frågat om kommersiella budskap på sociala medier, men också om kreativitet, drivkrafter och förebilder. Insikter som bland annat hjälper oss att skapa relevant kommunikation för våra kunder via Creative Studios. Några smakprov:

Kreativitet = entreprenörskap
Vi bad 16–29-åringarna lista sina kreativa förebilder. Och det visade sig att kreativitet är starkt förknippat med en viss yrkesgrupp. Musiker? Filmare? Nej, entreprenörer. Nästan alla de vanligaste namnen på listan – från Steve Jobs till Mark Zuckerberg och Elon Musk – kommer från den sfären. Vågar du till exempel gå ifrån att marknadsföra ditt varumärke mot unga killar med hjälp av fotbollsstjärnor eller house-djs, och istället knyter an det till Silicon Valleys nästa stjärna?nyheter24 bild2

Inre harmoni är viktigast
Många har för sig att unga framför allt bryr sig om det ytliga i livet: pengar, framgång, kändisskap. Men i Ungdomsfokus 2016 ser vi en helt annan bild. Viktigast? Inre harmoni, att resa och ett socialt liv med många vänner. Vad händer om du kopplar ditt varumärke till de värdena på ett autentiskt, meningsfullt sätt?

Varumärke? Hellre lite trevligt, tack
Många företag lägger stor fokus runt employer branding, med tanken att associationen till ett attraktivt varumärke är viktigt när man väljer arbetsgivare. Men när vi frågade 16–29-åringarna kommer det nästan i botten av alternativen – högst upp kommer istället trevliga kollegor och miljö! Även här ser vi trenden från prestige och framgång till inre värden, från varumärken till mänskliga relationer. Hur kommunicerar du mot unga med ett äkta fokus på människor?


Detta blogginlägget är framtaget tillsammans med Ylva Lindberg, som gästar vår blogg här på Mötesplats Cision!Nyheter24gruppen

Ylva Lindberg är affärsutvecklingschef på Nyheter24-Gruppen, Sveriges största digitala mediehus för målgruppen 15–44 år. Rapporten Ungdomsfokus 2016 bygger på en enkätundersökning under februari 2016 på Nyheter24-gruppens sajter, med svar från 2 198 respondenter.

Ladda ner Ungdomsfokus 2016 här

 


Sofia Strid

Om Sofia Strid

Jag jobbar som Community Manager här på Cision. På bloggen skriver jag om aktuella ämnen inom PR och kommunikation. Hör gärna av dig till mig om du vill tipsa om innehåll till bloggen!